Informacja o przebiegu i wynikach konsultacji projektu programu współpracy Miasta Pruszcz Gdański z organizacjami pozarządowymi na rok 2021
Konsultacje przeprowadzone zostały w dniach 6-14 października 2020 r. zgodnie z uchwałą Nr XLIX/480/2010 Rady Miasta Pruszcz Gdański z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określania szczegółowego sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.
Uwagi i opinie można było składać w formie pisemnej – w wersji papierowej bezpośrednio do Urzędu Miasta Pruszcz Gdański bądź za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres urzad@pruszcz-gdanski.pl.
W ramach konsultacji wpłynęły uwagi od jednego podmiotu:
Centrum Wspierania Imigrantów i Imigrantek,
ul. Kosynierów 11/1; 80-866 Gdańsk
Uwagi podmiotu są następujące:
L.p. |
Część dokumentu, którego dotyczy uwaga (rozdział, paragraf, ustęp, punkt) |
Treść proponowanej uwagi |
Uzasadnienie |
1. 1. |
§2 Cele programu podpunkt 2 Cele szczegółowe |
1.Zwiększenie spójności i integracji społecznej. |
„Niepokojącym zjawiskiem w Polsce jest spadek liczby osób w wieku produkcyjnym. Szacuje się, że w latach 2015-2020 ubędzie blisko 590 tys. osób(..) a w kolejnych latach proces ten jeszcze się nasili. Łącznie do 2030 r. zasoby pracy zmniejszą się o ponad 1,5 mln osób. ponad połowa pracodawców (50,5%) deklaruje, że ma problem ze znalezieniem odpowiednich pracowników. Jest to wynik o 17,6 punkta procentowego wyższy niż przed rokiem” (KERM) W produkcji aż 77,8% badanych firm ma niedobory kandydatów. Na dalszych miejscach handel (60%) i usługi (50,6%). Przy niskim bezrobociu, sposobem zaspokojenia potrzeb pracy są imigranci. Dlatego w krótkim czasie Polska stała się krajem o największej dynamice wzrostu liczby imigrantów. W ciągu 5 lat staliśmy się krajem z dodatnim saldem migracji. W 2017 roku przyjechało do pracy 1 100 000 imigrantów, co nas umiejscowiło na pierwszym miejscu na Świecie. Wyprzedziliśmy USA i Niemcy. Imigracja do Polski jest zjawiskiem młodym i dynamicznym. Brakuje rozwiązań systemowych na poziomie krajowym w zakresie odpowiedzi na wyzwania związane z migracją, a więc ze zmieniająca się tkanką społeczną. W związku z tym dla zapewnienia spójności społecznej niezbędne jest podjęcie działań lokalnie, pobudzenie aktywności społecznej w zakresie inicjatyw integracyjnych. |
Uwagi nie uwzględnia się. Zaproponowane w projekcie Programu współpracy Miasta Pruszcz Gdański a organizacjami pozarządowymi na rok 2021 cele nie wykluczają działań zwiększających aktywność społeczną w zakresie inicjatyw integracyjnych, zatem nie ma potrzeby rozbudowywania tego punktu. |
|||
2. |
§4 pkt 2.podpunkt1 |
2.1.3. Pomocy rodzinom i osobom nie będących obywatelami polskimi w trudnej sytuacji życiowej; 2.1.4. Działalności na rzecz integracji zawodowej i społecznej cudzoziemców w pierwszych latach osiedlenia się w społeczności lokalnej; |
Imigracja w Polsce jest zjawiskiem bardzo młodym w kontekście zmiany społecznej. Od 5 lat przyjeżdżają głownie osoby młode, w wieku produkcyjnym w celu podjęcia pracy. Obecnie profil imigranta ulega zmianie, z krótkoterminowego, rotującego, wracający do kraju pochodzenia, w razie kłopotów zdrowotnych, z pracą, itd. na imigranta, który zmienia kraj zamieszkania. W związku z tym pojawia się całe spektrum problemów. Przy czym z większości usług pomocy społecznej imigranci są wykluczeni. Niezbędne jest wsparcie inicjatyw oddolnych w tym zakresie a w szczególności w pierwszych latach zamieszkania, kiedy imigranci nie orientują się w polskim systemie pomocowym oraz nie mają jeszcze prawa do pobytu stałego. |
Uwagi nie uwzględnia się. Zadania z zakresu pomocy społecznej gmina realizuje przy pomocy utworzonej do tego celu jednostki - Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pruszczu Gdańskim. Działalności na rzecz integracji zawodowej i społecznej cudzoziemców jest zadaniem powiatu. |
|||
3. |
§4 pkt 2. podpunkt 2 |
2.2.2.Działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży połączonej z kursami nauki i doskonalenia znajomości języka polskiego; promocji i organizacji młodzieżowego wolontariatu na rzecz integracji rówieśników z doświadczeniem migracyjnym; 2.2.3.Upowszechnianie i ochronę praw dziecka z doświadczeniem migracyjnym. |
Dzieci i młodzież w Polsce w pierwszych latach nauki osiąga gorsze wyniki nauczania niż wskazywałby na to jej potencjał intelektualny. Wynika to w dużej mierze z trudności językowych i braku wsparcia ze strony rodziców, którzy także słabo znają język polski. Nauka języka jest nie wystarczająca, konieczne są różnorodne formy poznawania języka polskiego, po to, żeby nie gubić potencjału i talentów. Dziecko z doświadczeniem migracyjnym, zarówno cudzoziemskie jak i reimigranckie ma specyficzne potrzeby i prawa, opisane w między innymi w ustawie oświatowej. Znajomość tych praw jest nikła zarówno w społeczności przyjmującej jak i wśród imigrantów i reimigrantów. (diagnoza 3 kroki do integracji 2018) |
Uwagi nie uwzględnia się. Pkt 2 podpunkt 2 nie wyklucza realizacji działań wymienionych w uwadze. |
|||
4. |
§4 pkt 3. podpunkt 4 |
3.4 Wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i turystyki; w tym w szczególności integrujących cudzoziemców form aktywności fizycznej i turystycznej; |
Czynnikiem uruchamiającym proces jest poznanie języka społeczności i kultury kraju osiedlenia. Sprzyjają tym procesom nie tylko formalne formy edukacyjne, a także osobiste interakcje mieszkańców oraz korzystanie przez imigrantów z usług, wydarzeń organizowanych dla mieszkańców. Barierą korzystania jest niepewność czy usługa jest także dla nich, czy zaproszenie dotyczyć osób nie będących obywatelami polskimi oraz niepełne zrozumienie komunikatu. |
Uwagi nie uwzględnia się. Pkt 3 podpunkt 3 nie wyklucza realizacji działań wymienionych w uwadze. |
|||
5. |
§4 pkt 2. podpunkt 5 |
2.5 Udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa 2.5.1. Udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej cudzoziemcom oraz zwiększania świadomości na temat obowiązująco w Polsce prawa, w tym w szczególności zasad legalizacji pobytu i pracy; 2.5.2.Udzielania cudzoziemcom nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego; |
Przepisy dotyczące osób nieposiadających obywatelstwa polskiego dotyczące legalizacji pracy oraz pobytu, świadczeń, ubezpieczeń są bardzo skomplikowane przy jednoczesnym braku punktów informacyjno-doradczych, z możliwością udzielania informacji w języku zrozumiałym dla klienta. Z tego powodu takie usługi realizowane są w szarej strefie, z pominięciem sytemu podatkowego i często są sposobem na wyłudzenia od imigrantów. Ponadto imigranci mają większe potrzeby dostępu do informacji na temat działalności polskich instytucji. |
Uwagi nie uwzględnia się. Zgodnie z ustawą z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej świadczenie bezpłatnej pomocy prawnej realizowane jest przez powiat. Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa w powiecie gdańskim dostępna jest w BIP https://bip.pruszcz-gdanski.pl/artykul/457/9064/nieodplatna-pomoc-prawna-na-terenie-miasta-pruszcz-gdanski. |
|||
6. |
§4 pkt 2. podpunkt 6 |
2.6.Działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych w zakresie zwiększenia ich potencjału integrującego; 2.6.1. Budowanie lokalnych sieci wsparcia i integracji cudzoziemców w obszarze edukacji, włączenia społecznego, kultury, sportu czy rynku pracy; |
Brakuje rozwiązań systemowych na poziomie krajowym w zakresie odpowiedzi na wyzwania związane z migracją, a więc ze zmieniająca się tkanką społeczną. W związku z tym dla zapewnienia spójności społecznej niezbędne jest podjęcie działań lokalnie, zaangażowanie różnorodnych aktorów, pobudzenie aktywności społecznej w zakresie inicjatyw integracyjnych. |
Uwagi nie uwzględnia się. Działalności na rzecz integracji zawodowej i społecznej cudzoziemców jest zadaniem powiatu. |
|||
7. |
§4. Punkt 2. podpunkt 7 |
2.7. Działalności na rzecz integracji cudzoziemców; |
Brakuje rozwiązań systemowych na poziomie krajowym w zakresie odpowiedzi na wyzwania związane z migracją, a więc ze zmieniająca się tkanką społeczną. W związku z tym dla zapewnienia spójności społecznej niezbędne jest podjęcie działań lokalnie, zaangażowanie różnorodnych aktorów, pobudzenie aktywności społecznej w zakresie inicjatyw integracyjnych. |
Uwagi nie uwzględnia się. Działalności na rzecz integracji zawodowej i społecznej cudzoziemców jest zadaniem powiatu. |
|||
8. |
§4.punkt 2. podpunkt 8 |
2.8. Nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania; 2.8.1.Organizacji kursów i innych form nuczania języka polskiego dla dzieci i dorosłych oraz rodzinnych kursów języka polskiego; 2.8.2.Wsparcie nauczycieli w uzyskiwaniu specjalizacji glottodydaktycznej; |
W badaniach socjologicznych wskazuje się na jeden podstawowy czynnik integracji „postawa społeczeństwa przyjmującego”, w tym jako czynnik uruchamiający proces „umożliwienie nauki języka społeczności przyjmującej” (Coleman J. Foundations of Social Theory, Biernath M. Różnorodność integracji – jej wymiary i mechanizmy, Budyta-Budzyńska M. Socjologia narodu i konfliktów etnicznych). Niezbędne jest umożliwienie nauki języka społeczności przyjmującej nowym mieszkańcom i jednocześnie wsparcie przygotowania kadr do nauczania języka polskiego jako obcego. Wsparcie przygotowania |
Uwagi nie uwzględnia się. Zadaniem własnym gminy jest edukacja publiczna na poziomie kształcenia w przedszkolach oraz szkołach podstawowych. Dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli finansowane jest ze środków planowanych corocznie w budżetach szkół i przedszkoli. |
|||
9. |
§4.punkt 2. podpunkt 9 |
2.9.Kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, w tym w szczególności upowszechniania lokalnej kultury, sztuki i dziedzictwa nowym mieszkańcom; |
Czynnikiem uruchamiającym proces jest poznanie języka społeczności przyjmującej, a następnym i równoległym procesem wspierającym proces integracji jest poznanie kultury kraju osiedlenia. |
Uwagi nie uwzględnia się. Gmina realizuje zadanie poprzez samorządowe instytucje kultury. |
|||
10. |
§4.punkt 2. podpunkt 10 |
2.10.Upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji poprzez tworzenie bezpiecznych punktów zgłaszania aktów dyskryminacji i nietolerancji; |
Do dyskryminacji dochodzi nie tylko, gdy brakuje obiektywnego uzasadnienia różnicy traktowania osób będących w takiej samej sytuacji, ale także wtedy gdy pozornie neutralne warunki, kryteria lub praktyki, stosowane są na równi wobec wszystkich, lecz w sposób szczególny dotykają pewną grupę społeczną. wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 28 września 2011 r. (sygn. akt I ACa 300/11). Z takimi praktykami na co dzień spotykają się imigranci w Urzędzie Wojewódzkim, gdzie łamie się zapisy KPA, na policji gdzie kwalifikuje się pobicie z powodów etnicznych jako bójkę, bądź nie zapewnia tłumacza w przesłuchaniu oraz Zespołach do spraw orzekania o niepełnosprawności, żądających stałego pobytu zamiast oświadczenia o zamiarze stałego przebywania. Zbieranie informacji o takich praktykach/zajściach jest niezbędne dla poprawy jakości usług publicznych i ochrony praw człowieka. |
Uwagi nie uwzględnia się. Nie widzimy możliwości realizacji podobnego działania z uwagi na fakt, że nie jest to zadanie własne gminy. |
|||
11. |
§4.punkt 2. podpunkt 11 |
2.11.Działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym; |
Definicja wykluczenia społecznego jako: „Brak lub ograniczenie możliwości uczestnictwa, wpływu i korzystania z podstawowych instytucji publicznych i rynków, które powinny być dostępne dla wszystkich (Narodowa Strategia Integracji Społecznej dla Polski, 2003, s. 23). Wskazuje na wielowymiarowość wykluczenia społecznego imigrantów i obszarów zagrożenia wykluczeniem. Głównymi są czynniki kulturowe wynikające z odmiennych wzorców, obyczajów, wartości i przekonań religijnych i etnicznych oraz dostępu do rynku pracy. Niezbędne jest podjęcie pilnych działań w celu przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu i jego następstwom. |
Uwagi nie uwzględnia się. Działalności na rzecz integracji zawodowej i społecznej cudzoziemców jest zadaniem powiatu. |